Znanstveni dani u klanječkoj školi
Institut za popularizaciju znanosti održao je u ponedjeljak, 2. svibnja 2022 STEM radionice za sve učenike klanječke škole.
STEM je akronim od početnih slova četiriju područja na engleskom jeziku: science, technology, engineering i mathematics, a ravnateljica škole Melita Ulama istaknula je kako je uvjerena da se među našim učenicima kriju brojni budući stručnjaci navedenih područja te su ovakvi dodatni programi u školi uvijek dobrodošli kako bi se otkrivala i razvijala darovitost djece. Mladi edukatori i članovi Instituta vješto su prikazali sljedeće sadržaje: Slatkovodne praživotinje i alge, Tajno pismo špijuna, Evolucija života na zemlji, Ritam srca i pluća, Struja i munje, Kuhanje kristala i Optička iluzija. Učenici su bili vrlo zainteresirani i imali su, na oduševljenje predavača, bezbroj pitanja.
Projekt STEM edukatori, UP.04.2.1.10.0060 sufinancirala je Europska unija iz Europskog socijalnog fonda i Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Novi susret sa znanošću dogodio se u srijedu, 4. svibnja 2022., a u glavnoj ulozi su ovaj put bili stariji učenici koji su pripremili vrlo zgodan program nazvan “Veliki za male” kako bi svojim mlađim kolegama na zanimljiv način približili sadržaje iz Biologije, Fizike, Geografije, Kemije i Matematike.
Učenici 5.K. dokazali su kiselost i lužnatost namirnica obiljem primjera u radionici „Misterij ph“ pomoću univerzalog lakmus papira, sode bikarbone, limunuske kiseline, čaja od hibiskusa te limuna, sapuna, grožđa, krastavaca i jabuke.
Sedmaši David, Zrinka i Dora demonstrirali su da se na balonima može stajati bez da puknu, pokazali su zašto je opasno stajati na rubu ceste kad prolaze kamioni, natjerali su vodu u naopako okrenutu čašu promjenom tlaka unutar čaše. Jednostavan aparat za gašenje vatre dobili su kemijskom reakcijom sode bikarbone i octa, a pojam gustoće objasnili su pomoću lava lampe u kojoj se vidjelo što se događa kad se pomiješaju tekućine različitih gustoća. Većina učenika brzo je prepoznala pojam elektriciteta kad su protrljali balone o kosu te su pomoću elektriziranih balona privlačili papiriće i „savijali“ mlaz vode. Također su pokazali da se balon s vodom može držati iznad plamena da ne pukne (toplinski kapacitet) i da se zagrijavanjem gube magnetična svojstva željeza. Sigurni smo da su na ovaj način dobrim dijelom otklonili strah od Fizike koja ih očekuje u višim razredima.
Ema i Lana iz šestog objasnile su da se Zemljina kora sastoji od tekstonskih ploča te da vulkani najčešće nastaju na mjestima gdje se te ploče razmiču ili podvlače. Naučili su što je to magma, lava, erupcija i vulkan te kakva je razlika u tlaku. Djevojke su potom zorno simulirale erupciju vulkana koristeći maketu i pripremljene namirnice.
Prisutnost škroba u prehrambenim namirnicama dokazale su Lea i Klara iz 8.K. Na kraju radionice iz Kemije svi su učenici znali prepoznati koja ponuđena namirnica sadrži škrob.
Vrlo inspirativan prikaz iz Matematike pripremili su osmaši Luka i Roko. Naime, klanječku školu posjetio su Pitagora i njegov učenik te zorno dokazali Pitagorin poučak. Svi zajedno smo naučili ponešto o Pitagorinom životu i njegovoj školi, geometrijskim likovima te se na kraju zasladili bombonima.
Na kraju, svi su se jednoglasno složili da ovakav znanstveni dan treba ponoviti.